Wist je dat...

Een saunagang beginnen is vooral een kwestie van stap voor stap opbouwen. Het geleidelijk opwarmen voorafgaand aan en het degelijk afkoelen aan het einde van een saunaronde zijn van essentieel belang.

Draag geen sieraden
Kettingen, horloges, oorbellen en ringen nemen de omgevingstemperatuur aan, wat erg heet kan worden!

Bereid je voor
Neem een douche en warm alvast op in het voetenbad voordat je de sauna in gaat. Drink vlak voor je saunabezoek iets, maar overdrijf niet. Wanneer je van tevoren veel drinkt transpireer je meer, wat niet altijd prettig is.

Bouw het rustig op
Klinkt het idee van ‘opwarming van je lichaam’ onwennig, bezoek dan eerst de sauna met de laagste temperatuur (40 à 50 °C). Geef je lichaam de tijd.

Begin laag in de cabine
Het is verstandig om te starten op de laagste saunabank. Op deze manier kan je lichaam langzaam wennen aan de hogere temperaturen. Wanneer je wat meer gewend bent aan de warmte van de sauna en je lichaam begint te zweten, kun je een hoger gelegen saunabank proberen.

Ga liggen voor optimale ontspanning
Optimale ontspanning bereik je wanneer je uitgestrekt op een saunabank gaat liggen. Zo wordt de warmte van de sauna over het gehele lichaam verdeeld en wordt de bloedsomloop het minst belast.

Ga zitten als het je iets te veel wordt
Merk je dat je last krijgt van een benauwd gevoel? Ga in dat geval rechtop zitten. Trek je benen naar je lichaam toe, zodat je hele lichaam in dezelfde temperatuurzone én op gelijke hoogte is. Door de gelijke hoogte zakt het bloed niet in je benen.

Eindig met een voetenbad
Je begint met een voetenbad, maar eindigen met een voetenbad is minstens zo belangrijk. Je brengt zo je lichaam weer terug naar de natuurlijke lichaamstemperatuur.

Drink, drink, drink!
Tijdens een rondje sauna verlies je een halve tot anderhalve liter vocht. Enerzijds is dat gezond: het lichaam onttrekt dat vocht aan je weefsels: afvalstoffen worden afgevoerd. Maar vochtverlies gaat ook gepaard met een verlies van mineralen en die kan je terugwinnen door water te drinken. Hiermee breng je je vochtopname weer op peil.

Last but not least: luister naar je lichaam
Tot slot is het belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren, zeker als je voor het eerst naar de sauna gaat. Overdrijf je bezoek niet en begin rustig aan. Voel je je niet comfortabel? Luister dan naar je lichaam en verlaat rustig de saunacabine, ook al zit je er pas net i

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Exclusieve acties -->
Ontvang aanbiedingen

Meld u aan voor onze nieuwsbrief