Close Menu
  • Meer dan 25 luxe wellnesslocaties
  • Grootste assortiment
  • Landelijke organisatie
  • Service gericht
  • Mooie giftcard of e-card
Saunaronde

Saunaronde

Hoewel ieder vrij is een saunagang of saunarondje naar eigen voorkeur te maken is er een richtlijn voor gezond saunagebruik. Wat heeft u nodig? Twee handdoeken, een badjas en badslippers.

Een goed begin
Een saunarondje begint altijd met een bezoek aan het toilet en daarna een warme douche. Voor een goede hygiëne maakt u uw lichaam vrij van bijvoorbeeld huidverzorgende producten en deodorantresten ook al heeft u thuis gedoucht.

Afdrogen
Om in de sauna de hete lucht op de huid te kunnen toelaten droogt u uw lichaam eerst helemaal af.  Zou u met water op de huid de saunacabine ingaan dan wordt het zweten tegengegaan.

Warm voetenbad (5 à 10 minuten)
Een zeer essentieel onderdeel van een rondje sauna is het warme voetenbad. Door het warme water wordt het bloed in de voeten op een hogere temperatuur gebracht en daarmee het lichaam voorbereid op de sauna. De haarvaten ontspannen zich en worden door het zenuwstelsel verwijd.

Sauna (6 à 15 minuten)
Bezoekt u voor het eerste een sauna dan adviseren wij u op een onderste of middelste bank plaats te nemen.  Gebruik van een handdoek is noodzakelijk i.v.m. de hygiëne en de hete banken.  Zittend of liggend, met de voeten op gelijke hoogte als de billen. Hierdoor warmt uw lichaam gelijkmatiger op. De badslippers laat u buiten de cabine staan. Geoefende saunabezoekers nemen vaak plaats op de hogere banken.

De minimale saunaduur is 6 minuten om alle poriën goed te openen zodat de zweetklieren de opgenomen warmte kunnen afvoeren. De maximaal aanbevolen tijd is 15 minuten waarvan de laatste 2 minuten zittend, meestal op de onderste bank. Uw lichaam kan daardoor weer aan de verticale houding wennen.

Koud luchtbad (5 à 15 minuten)
Na het heteluchtbad komt het koude luchtbad. De longen staan klaar om volop zuurstof op te nemen waar het lichaam nu om vraagt. Dit luchtbad kan men nemen door naar buiten te gaan. Minimaal 5, maar beter is 15 minuten.

Koud afspoelen en dompelbad
U neemt een koude douche of gebruikt de afkoelslang. Nadat het zweet is afgespoeld kunt u een koud dompelbad nemen. Het is erg belangrijk dat u goed afkoelt. Vooral het hoofd omdat de meeste warmte via het hoofd het lichaam verlaat.

Warm voetenbad (5 à 10 minuten)
Een saunagang eindigt wederom met een warm voetenbad. Het afgekoelde lichaam wordt zo geleidelijk op aangename temperatuur gebracht. De warmte trekt in het lichaam omhoog.

Rust (minimaal 15 minuten)
Neem voldoende rust voordat de saunagang herhaald wordt. In deze pauze kunt u de vochtbalans aanvullen door iets te drinken.

Een complete saunagang duurt anderhalf tot twee uur, inclusief rusten en wat drinken. Vaak wordt zo’n gang twee- of drie keer herhaald.
 

Alvast een fijne dag wellness toegewenst!

TIP! Meld u aan voor de nieuwsbrief en ontvang exclusief voordeel: