Saunaronde in 8 stappen

Hoewel ieder vrij is een saunagang of saunaronde naar eigen voorkeur in te vullen, is er een algemene richtlijn voor gezond saunagebruik. Wat heeft u altijd nodig als u gaat genieten van een dagje wellness? Een groot badlaken waar u liggend op past, een extra handdoek(en), een badjas en badslippers.

Een goed begin

Een saunaronde begint altijd met een bezoek aan het toilet en daarna een warme douche. Voor een goede hygiëne maakt u uw lichaam vrij van bijvoorbeeld huidverzorgende producten en deodorantresten ook al heeft u thuis gedoucht.

Afdrogen

Om in de sauna de hete lucht op de huid te kunnen toelaten droogt u uw lichaam eerst helemaal af. Zou u met water op de huid de saunacabine in gaan dan wordt transpireren moeilijker.

Warm voetenbad

Een essentieel onderdeel van een rondje sauna is het warme voetenbad. Door uw voeten 5 à 10 minuten in het warme water te houden, wordt het bloed in de voeten warmer. Hiermee bereidt u uw lichaam voor op de saunagang.

De sauna

Geniet 6 à 15 minuten van de warmte in een sauna naar keuze. Gebruik van een handdoek is noodzakelijk i.v.m. de hygiëne en de hete banken. U kunt zowel zittend als liggend gebruik maken van de sauna. Zorg hierbij wel dat de voeten op gelijke hoogte als de billen zijn. De badslippers laat u buiten de cabine staan.

Koud luchtbad

Na het heteluchtbad komt het koude luchtbad. De longen zijn gereed om volop zuurstof op te nemen waar het lichaam nu om vraagt. Dit luchtbad kunt u nemen door naar buiten te gaan. Minimaal 5 minuten, maar nog beter is om 15 minuten in de buitenlucht te verblijven.

Koud afspoelen en dompelbad

U zoekt de afkoelgelegenheid op en neemt een koude douche of gebruikt de afkoelslang. Nadat het transpiratievocht is afgespoeld kunt u een koud dompelbad nemen. Het is erg belangrijk dat uw lichaam goed afkoelt. Denk hierbij ook aan uw hoofd.

Warm voetenbad

Een saunagang eindigt wederom met een warm voetenbad gelijk aan uw lichaamstemperatuur. Door uw voeten 5 à 10 minuten in het warme water te houden wordt het lichaam geleidelijk naar de natuurlijke temperatuur gebracht. Rust Neem voldoende rust voordat de saunagang herhaald wordt. In deze pauze kunt u het vochtverlies aanvullen door iets te drinken en/of iets zouts of zoets te eten als daar behoefte naar is.

Een complete saunagang duurt anderhalf tot twee uur, inclusief rusten en wat drinken. Vaak wordt zo’n gang twee of drie keer herhaald. Neem de tijd!

Sauna per minuut

Ontdek nu vrijuit de wereld van wellness en creëer je eigen wellness momenten!

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Exclusieve acties -->
Ontvang aanbiedingen

Meld u aan voor onze nieuwsbrief